Minne och kost

De flesta känner till att vitaminintaget kan ha viss betydelse för minnesförmågan, inte minst för äldre personer. Men det är inte bara vitaminerna som är viktiga utan även din kost i sin helhet. Tillsammans med en regelbunden fysisk aktivitet kan goda kostvanor göra underverk för minnet. Nedan följer exempel på kost som är nyttig för minnet:

  • Frukt och grönt. Håller hjärnan pigg och alert längre.
  • Framförallt fet fisk som lax och makrill är rik på Omega-3 fettsyror, vilka främjar hjärnans aktivitet och bidrar till en god hälsa även högre upp i åldrarna. Fet fisk har även en skyddande effekt mot Alzheimers sjukdom, minnesförlust och demens.
  • Du kan fortsätta att dricka kaffe med gott samvete. 3-5 koppar kaffe om dagen motverkar neurologiska nedsättningar med upp till 65 % procent enligt forskarna.
  • Fullkornsbröd. Sänker det farliga kolesterolet och minskar riskerna för olämpliga halter av blodfetter.
  • Sojabönor. Även sojaprodukter sänker aktivt ditt kolesterol och minskar risken för stroke och hjärnblödning, sjukdomar som ofta har en förödande inverkan på minnesförmågan

För dig som vill äta mera hälsosamt för att bibehålla minnet och undvika åldersdiabetes är det således ingen extrem diet som behöver påbörjas. Det viktiga är att du äter en väl sammansatt kost och till exempel väljer fullkornsprodukter före vita sådana. Ät gärna fisk åtminstone 3 gånger i veckan och välj då gärna fet fisk så får du i dig de viktiga omega – 3 syrorna.

Kombinera gärna med motion och hjärngympa

Att hälsosamt är ett stort steg mot en bibehållen och förbättrad minneskapacitet. Effekten blir dock ännu bättre om du samtidigt motionerar regelbundet och håller igång hjärnan med olika aktiviteter som exempelvis schackspel, sudoko eller bridge. Utför gärna de här aktiviteterna i sociala sammanhang för optimalt välbefinnande. Ditt minne är, liksom du, en del av en helhet som mår allra bäst av både fysisk och psykisk aktivitet.